Projektart: 3D printing

  • DIGITAL WOOD

    DIGITAL WOOD

    Digital Wood was designed for the 25th Biennial of Design (BIO) in Ljubliana, Slovenia in 2017. It was part of the »Occupying Woods« group led by french designer Matali Crasset. The biennial was curated by Maja Vardjan and Angela Rui. https://25.bio.si/en/episodes/2/ This project is an investigation of the materials of the forest by using digital modes…

    Click or not…

  • Das Design der Designer vs. das Design der Maker, Vortrag an der Kunsthochschule Kassel

    Das Design der Designer vs. das Design der Maker, Vortrag an der Kunsthochschule Kassel

    Seit dem Einsetzen der Postmoderne scheinen der Designbegriff und damit auch die Tätigkeit von Designern zunehmend an Kontur verloren zu haben. Autorendesigner kokettierten mit der Nähe zur Kunst oder zur Bastelei, sie forderten die Idee der Guten Form heraus. In der Designtheorie wurde dann über eine Verwässerung des Designbegriffes geklagt. Mit Naildesign, Software-Design und Hairdesign…

    Click or not…

  • LEARNING FROM DILETTANTISM / FORM NR. 266 / DISCOURSE

    LEARNING FROM DILETTANTISM / FORM NR. 266 / DISCOURSE

    What is the true task of designers? Since the dawn of postmodernity, the concept of design, and thus the designer’s practice, seems to have become less clearly defined. Auteur designers flirted with art and with bricolage, challenging the idea of “good design”. Design theorists then complained of a dilution of the notion of design. With…

    Click or not…

  • TOOLBOX FOR BIGREP

    TOOLBOX FOR BIGREP

    During my time at 3D-printing company BigRep,  I observed the skill in making the people of BigRep had. Traditional techniques of production were merged with new technology. This shows: even though 3D-Printing is associated with digital and mostly non-manual  design work, it requires a lot of craftsmanship and bricolage.  Thus, tools from traditional processes and…

    Click or not…

  • WOVEN TABLE FOR BIGREP

    WOVEN TABLE FOR BIGREP

    In the past 5 years, the cost of 3D printing techniques have been significantly reduced. 3D-printing becomes more and more common. This also influences the way we design. In 2015, I have been researching this topic at 3D-printing startup BigRep in Berlin. The table results from my work with the large-format FDM-printer that BigRep is…

    Click or not…

  • DIGITAL/ANALOG – WIE VERÄNDERN DIGITALE PRODUKTIONSMETHODEN DAS DESIGN? LEHRAUFTRAG HFK BREMEN

    DIGITAL/ANALOG – WIE VERÄNDERN DIGITALE PRODUKTIONSMETHODEN DAS DESIGN? LEHRAUFTRAG HFK BREMEN

    Das Seminar handelt von aktuellen Entwürfen und Prozessen aus dem Produktdesign , die additive Fertigungsmethoden und im weitesten Sinne postindustrielle Produktionstechniken nutzen. Ziel der Lehrveranstaltung ist, die Frage zu klären, wie die digitalen Produktionsprozesse das Produktdesign verändern und schon längst verändert haben. So wird beispielsweise herauszuarbeiten sein, was den spezifisch »digitalen« Stil von 3D-Druck-Artefakten ausmacht.…

    Click or not…

  • 3D DRUCK – SEMINAR

    3D DRUCK – SEMINAR

    Seminar über 3D Druck an der HfG Offenbach, gemeinsam mit Prof. Dr. Martin Gessmann, SS 2013. Neben den technischen Implikationen wurden kulturtheoretische Folgen des additive Manufacturing diskutiert. Im Zuge des Seminars fand auch eine Vortragsreihe statt. »3D-Technik hat unsere Lebenswelt verändert. Sei es bei den Verfahren der Simulation, wie wir es im Kino in Bild…

    Click or not…